​Okergeel - Shiatsupraktijk - Yoga

Okergeel Yoga

Yoga in kleine groep

 

Bij Okergeel kan je yogalessen in kleine groep volgen! Er is plaats voor 6 matjes (vanaf de paasvakantie verhuizen we naar de tent en is er plaats voor 8 personen). Dat maakt het gezellig en geeft veel ruimte voor een persoonlijke aanpak. Er is geen voorkennis of flexibiliteit vereist. Kan je nog op de grond op een zitkussen zitten? Dan kan je mee komen doen. Ik pas de oefeningen aan aan ieders mogelijkheden. 

Bij yin yang yoga wisselen we eenvoudige oefeningen uit de yin yoga (vooral zittende en liggende houdingen met ontspannen spieren) af met yangere houdingen (waarbij we onze spieren gebruiken) om kracht en stevigheid op te bouwen. We volgen hierbij de seizoenen: in de lente en de zomer doen we wat meer yange oefeningen, in de herfst en de winter wordt het yin-aandeel groter. Ook het moment in de dag maakt een verschil. 's Ochtends past iets meer yang om de stroming in ons lichaam op gang te brengen. 's Avonds is de les vaak wat yinner om weer tot rust te komen.

Alle lessen zijn gericht op het verbeteren en harmoniseren van onze vitaliteit en energiedoorstroming, op het opbouwen van lichaamsbewustzijn en het bewust leren loslaten van spanning. We eindigen ook elke les met een relaxatie en/of een meditatie.

Groepslessen praktisch

Je kan op elk moment inschrijven voor een yogareeks indien er plaats is.

Je kan ook een proefles volgen om te zien of deze yoga bij je past.

Er is geen yogales tijdens schoolvakanties en op feestdagen.

Inschrijven kan via het contactformulier, telefonisch of via mail! 

Vergeet niet te vermelden voor welke ochtend- of avondreeks je graag wil inschrijven.

Prijs voor de groepslessen

Een yogales/proefles kost 12 euro.

Door het beperkt aantal plaatsen, kan je (na een proefles) enkel inschrijven voor een reeks, niet voor losse lessen.

Indien je na een proefles graag inschrijft, bereken ik de prijs steeds op basis van

het aantal resterende lessen van die reeks.

Yogasessies: nieuwe reeksen na de paasvakantie 2022

Na de paasvakantie starten er nieuwe reeksen en doen we yoga in een tent in de tuin,

dicht bij de natuur! Dat wordt supergezellig! Er is plaats voor 8 personen (mezelf inbegrepen).

Heb je zin om mee yoga te komen doen? Inschrijven kan door me een berichtje te sturen!

Aanbod:

- maandagavond 20u tot 21u30  (8 lessen van 25/4 tot 20/6, geen les op pinkstermaandag)

woensdagochtend 9u tot 10u30  (10 lessen van 20/4 tot 22/6)

- woensdagavond 19u30 tot 21u00  (10 lessen van 20/4 tot 22/6)

Een reeks van 8 lessen kost 96€

Een reeks van 10 lessen kost 120€

Meer uitleg over yin yoga

Anders dan andere vormen van yoga, doen we deze yoga met ontspannen spieren. Het zijn dan ook vooral zittende en liggende houdingen laag bij de grond. Door de yinne yogahoudingen lang aan te houden, krijgen we de kans om onze spieren beetje bij beetje te ontspannen en kunnen we inwerken op onze gewrichten en onze fascia, het bindweefsel in het lichaam waar veel spanning wordt vastgehouden.

Yin yoga zorgt voor een betere vochthuishouding en verhoogt de soepelheid van fascia en gewrichten waardoor de chi of levenskracht beter kan stromen. Lang opgeslagen spanningen kunnen stilaan losgelaten worden waardoor pijnklachten verbeteren en we ons fitter en beweeglijker voelen.

We leren bewust onze spieren te ontspannen en leren zo ons lichaam beter aan te voelen. Door het lichaamsbewustzijn te vergroten, kunnen we overmatige stress, verkeerde houdingen en spanningen ook beter aanvoelen, waardoor we in het dagelijkse leven sneller kunnen ingrijpen.

Elke houding is een uitnodiging om naar binnen te keren, een kans tot een korte meditatie. Onze ademhaling helpt ons daarbij. Zo geven we ons lichaam steeds opnieuw het signaal dat alles in orde is, kan ons zenuwstelsel tot rust komen en kunnen we, zelfs in de houding, een diepe ontspanning ervaren.

 

Meer uitleg over yang yoga

Bij yange yogahoudingen gebruiken we onze spieren. Deze houdingen brengen ons in onze kracht, verstevigen onze hara (ons buikcentrum) zodat we sterker en stabieler in het leven staan en goed in contact kunnen komen met onze kern, met wie we zijn. Ze zorgen voor een stevige basis, een fundament van waaruit bewegen in de wereld rondom ons makkelijker wordt.

We werken vooral aan het versterken van buik- en rugspieren om zo een stevigere 'core' op te bouwen. Om spieren te versterken is herhaling en ritme belangrijk. Het is niet nodig om spieren volledig op te spannen om ze te versterken. Ook met zachte oefeningen bereiken we dit doel. Het vraagt soms wel wat uithouding en doorzettingsvermogen. Sterke rompspieren zijn ook belangrijk voor een mooie rechte houding en om rugklachten te vermijden of te verbeteren.

Individuele yogasessies en assisted yin

Je kan ook een afspraak maken voor een individuele yogasessie wanneer een groepsles je niet aanspreekt of niet in je agenda past. Zo kan je zelf het moment en de frequentie kiezen. 

Bij 'assisted yin' laat ik je kennis maken met yin yoga door je in een aantal yogahoudingen te brengen en ik ondersteun je hierbij zodat je zelf heerlijk kan ontspannen. 

Daarnaast is het ook mogelijk om een oefenreeks samen te stellen om thuis mee aan de slag te gaan. We zoeken een aantal yogahoudingen op jouw maat en ik maak van elke houding een foto die ik je doorstuur.

 

Elk van deze sessies kan je online, via mail of telefoon boeken.

Een individuele yogasessie of een assisted yin yogasessie duurt 1u15 en kost 50€.

Een eenmalige individuele yogasessie waarbij je oefeningen mee naar huis krijgt duurt 1u30 en kost 75€.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6b04.jpg
IMG_20220212_140857.jpg
>